Actiemaand Dikkedarmkanker

De maand maart is de internationale actiemaand in de strijd tegen dikkedarmkanker. Ook de Vlaamse overheid en het Centrum voor Kankeropsporing organiseerden een campagne om het belang van vroegtijdige opsporing te benadrukken.

Bekijk hier de nieuwe animatiefilm (binnenkort met geluid):

Bekijk hier de Boodschap van Algemeen Nut die tot eind maart werd uitgezonden op Eén en Canvas.

Test hier je kennis over dikkedarmkanker en de vroegtijdige opsporing ervan!

Volgende actiematerialen zijn ter beschikking:

Pancarte Dikkedarmkanker

Het No-X-Cuse Project is een nationale scholenwedstrijd voor de sensibilisering over darmkanker die in september 2016 werd opgestart door de vzw Stop Darmkanker, de Fédération Liégeoise de Cancérologie Digestive en het farmaceutisch bedrijf Sanofi. Sinds 1 december 2016 hebben laatstejaarsstudenten van 11 scholen over heel het land hun eigen videoclips van 30 seconden gepromoot om 55-plussers te sensibiliseren over de deelname aan darmkankerscreening.

In België wordt 1 op 20 personen ooit met darmkanker geconfronteerd en jaarlijks worden er niet minder dan 8500 nieuwe gevallen geteld. Het is één van de meest voorkomende kankers en iedere dag sterven er 9 Belgen aan deze ziekte. Maar wanneer darmkanker in een beginstadium ontdekt wordt, heeft men immers méér dan 90% kans om te genezen.

De wedstrijd kende in februari 2017 haar Vlaamse en Waalse winnaars en had op Facebook meer dan 1.661.000 unieke bezoekers, 3.287.000 impressies en meer dan 709.000 videoviews. Een professionele opnameploeg realiseerde de heropname van de videoclip van winnaar Burgerschool uit Roeselare en krijgt een grote promotiecampagne op de sociale media.